22 Januari 2018

^Bubur Candil @ Wadai Kipeng^

Terobek... Sabtu day :)

Akak takde apa program hari Sabtu lepas so akak memasak laa menu untuk makan malam tu. Akak teringin nak masak bubur candil tapi takde pewarna nak kaler2 kan bubur akak tu. So akak buatlah bubur wadai kipeng, bubur orang banjar.

Semangkuk kecik wadai kipeng

Lepas tu ada yang bertanya akak apakah resepinya. Benda ni simple je dok saja2 pun boleh buat untuk makan/minum petang@malam, asalkan cukup bahan2, memang jalan... Akak ni sebab malam2 tak nak makan nasi, so tibailah buat benda ni. Habis seperiuk rice cooker tu akak dengan adik kendurikan.. hehehe.

So kat sini akak share kan sedikit resepinya bagi sesiapa yang teringin nak membuatnya..

Bahan A
2 cawan tepung pulut
1/2 sudu teh garam
Air secukupnya

Bahan B
6 sudu besar gula merah
4 sudu besar gula pasir
1/2 ketul gula melaka
-akak guna 3 ketul gula melaka yang saiz kecil comel tu je-
1 helai daun pandan (disimpul)
Air secukupnya
1 cawan santan kelapa
Secubit garam
Durian/pulut (penambah rasa)


Cara memasak :
1. Campurkan semua bahan A dalam bekas dan gaul sebati. Kalau lembik tambah tepung, kalau keras sangat tambah air. Asalkan boleh digentel. Gentelkan menjadi bulat dan penyekkan sedikit. Lebih kurang 1-1.5cm (seperti dalam gambar)

2. Panaskan air hingga mendidih dan masukkan doh yang telah digentel. Bila ia timbul, angkat dan letakkan dalam mangkuk atau bekas yang berisi air.

3. Dalam periuk lain, masukkan gula merah, gula pasir, gula melaka, air dan daun pandan. Kacau sebati hingga mendidih dan gula menjadi larut. Kemudian masukkan santan dan garam.

4. Masukkan bahan A yang telah siap ke dalam periuk dan masak hingga mendidih. Anda boleh juga masukkan beberapa ulas durian untuk menambah rasa durian.

5. Rasakan manis dan lemaknya. Jika sudah berpuas hati, angkat dan bolehlah dihidangkan.


~~SELAMAT MENCUBA RESEPI URANG BANJAR~~ :)